Vælg en side
Magnesiummangel er noget ca. 70% af danskerne lider af

Få alt at vide om magnesium + lidt ekstra

–      Tør du blive endnu klogere på, hvad magnesium gemmer på?

 

Hvad er magnesium godt for?

Magnesium gør godt for mange ting.

Især ting der relaterer til kroppen, fordi det er en del af mange af kroppens processer.

Men hvad gør magnesium helt præcist?

Hvad magnesium gør i kroppen er, at det spiller sammen med flere hundrede forskellige enzymer.

Sammen med enzymerne sørger magnesium nemlig for, at dit stofskifte, muskler og hjerte fungerer (bedre).

Men så tænker du nok:

Hvilke egenskaber har magnesium?

Den mest udbredte egenskab er, at magnesium er muskelafslappende. Det betyder, at hvad magnesium gør ved kroppen er, at den bl.a. lindrer uro og kramper i benene.

Og det bliver bedre:

Magnesium hjælper nemlig også på din fordøjelse, fordi det er et afføringsmiddel.

Og vær nu helt ærlig, hvem har ikke prøvet at maven er i uorden og ønsket at finde en kur mod det?

Hvad er forskellen på magnesium og magnesia?

Hvis du har været rigtig uheldig med din fordøjelse, har du sikkert også hørt om magnesia.

Men du søger stadig et svar:

Og kort sagt er forskellen på magnesium og magnesia, at magnesium har flere egenskaber end magnesia.

Magnesium er nemt at optage for kroppen, og derfor kan kroppen også bruge det til mange ting som dine muskler og dit hjerte.

Magnesia, som er en kemisk form af magnesium og ilt (magnesiumoxid), bruger du udelukkende til at afhjælpe forstoppelse, fordi det er sværere at optage for kroppen end magnesium.

Hvad hjælper magnesium ellers på?

Du oplever måske også (indimellem), at du har svært ved at falde i søvn eller sover uroligt og vågner om natten.

Det er igen et eksempel på, hvad magnesium også er godt for.

Udover de ting, som du allerede har læst om, hjælper magnesium også på:

  • PMS symptomer
  • blodtrykket
  • ydeevnen
  • betændelse
  • blodsukker
  • depression
  • migræne

Scenarie: Få mere energi i din hverdag med magnesium

Står du op om morgenen uden at føle dig udhvilet og klar til en ny (travl) dag?

Du er ikke alene!

Men frygt ej, der er en løsning til dig, som du ikke kan undvære:

Magnesium tilskud.

Og hvad er så det?

Det er såmænd et magnesiumkosttilskud, som du kan tage hver dag.

Din krop fungerer fx ikke rigtigt, hvis du ikke får nok magnesium i din hverdag.

Det skyldes, at magnesium er det fjerde mest almindelige stof i din krop…

Så det er en (meget) vigtig del af dig og din krop.

Men hvor meget magnesium indeholder du lige?

Din krop indeholder ca. 24 gram magnesium.

Halvdelene af de gram finder du i dine knogler og den anden halvdel er fordelt på muskler og andet blødt væv.

Så hvem har gavn af magnesium tilskud?

Det har alle, og derfor er det heller ikke underligt, at det findes som et kosttilskud.

Når du nu ved så meget om, hvad magnesium kan og gør godt for, vil du så ikke gerne vide, om du skal have mere magnesium i din dagligdag:

magnesium citrat - en udgave af magnesium tilskud
Hvad gør magnesium godt for? Få svaret her:

Magnesiummangel: Hvornår mangler man magnesium?

I dag er det op mod 70 % af danskerne, der har mangel på magnesium, og det skyldes desværre vores madvaner.

Den vestlige verden har jo en tendens til at være glade for (for meget) kød, sukker og alkohol, og desværre er de alle tre syndere, når det kommer til at opretholde vores krops magnesiumniveau.

Store mængder protein og mættet fedt er nemlig med til at mindske for, hvordan magnesium optages i kroppen.

Så:

Skal du vide om din livsstil måske har drillet din krops magnesium indhold?

Tjek om du har magnesiummangel

Går du og er i tvivl om, om du skal have magnesium tilskud?

Så er et forslag, at du læser videre, og finder ud af det:

Du oplever sjældent magnesiummangel symptomer, hvis det er på et lavt niveau. Ved den sværere grad opstår der dog symptomer som fx træthed, nedsat appetit, rysten og kramper.

Har du ikke nogen af symptomerne på magnesiummangel, kan du gå til lægen og få foretaget en magnesiummangel test, og tjekke hvordan din krops magnesium indhold ser ud.

Desværre, er det svært at teste din krops indhold af magnesium – hvorfor?

Fordi meget af det findes inde i dine knogler, og lægerne kun kan teste dit blod.

Nu skal du endelig ikke droppe ideen om at blive testet, hvis du er i tvivl!

Tænk, hvis du har magnesiummangel i dit blod?

Så kan lægerne nemt opdage det for dig, og du finder ud af, at du skal have et magnesium tilskud.

Og tænk lige, hvis det er så nemt at få svar? Og endnu nemmere at fikse det med et tilskud – det vil da være fantastisk for dig. J

Og nu opstod der endnu et spørgsmål:

’Hvor meget magnesium du skal have dagligt?’

Hvor meget magnesium du skal have om dagen afhænger af dit køn.

Den daglige mængde magnesium for mænd er 350 mg og 280 mg for kvinder.

Hvor meget magnesium må børn få?

Der er utroligt nok ikke nogen forskel på, hvor meget magnesium børn og voksne skal have.

Sagt med andre ord:

Dit barn eller børn må få den samme mængde magnesium tilskud, som du selv får.

Dine børn må gerne få samme mængde som dig, fordi det er svært indtage så store mængder, at de får for meget magnesium.

Men:

Kan man få for meget magnesium?

Du kan godt få for meget magnesium, men det er meget svært.

Din krop er nemlig så smart bygget, at hvis den får for meget magnesium, så sørger den for, at du kommer af med det, når du tisser.

Hvilke symptomer er der så magnesiummangel?

’For meget magnesium’ symptomer er diarré, og formår du at få alt for meget magnesium kan det bl.a. lede til lammelser. Men ingen grund til panik – det er altså MEGET svært at få for meget magnesium.

Magnesium til gravide

Skal du have magnesium som gravid eller når du ammer?

Ikke nødvendigvis.

Men hvis du har lyst, må du gerne tage det, når du er gravid eller ammer.

Faktisk anbefales det:

At du tager magnesium tilskud eller vitaminpiller til gravide, hvor der er et højere indhold af vitaminer og mineraler i.

Det har både du og din baby nemlig godt af, for I får begge noget at stå imod med over for de grumme, dumme, onde bakterier.

Så skynd dig i gang med at indtage noget magnesium, hvis du er gravid eller ammer!

Du skader ikke nogen af jer.

Tværtimod!

Så:

Hvad er magnesium godt for? Det svar får du her:

Hvordan får man mere magnesium?

Super godt spørgsmål!

For hvordan skal du som en normal personer kunne svare på ’Hvor får jeg magnesium fra?’ eller ’Hvad er der magnesium i?’

Hvis du vil have mere magnesium dagligt, og det ikke skal komme fra et magnesium kosttilskud, er en mulighed at kigge på, hvilke madvarer der er magnesium i.

Søges: Magnesium i mad

Udover at få magnesium som tilskud, kan du også få magnesium i kosten.

Generelt kan du finde magnesium i mad, der indeholder mange fibre fx fuldkornsprodukter, bladgrøntsager og nødder.

Nedenfor er der samlet nogle eksempler til dig på, hvilke fødevarer der indeholder magnesium i store mængder.

Eksemplerne er også nemme at tilføje til din kost, fordi de er eksempler på fødevarer, der kan bruges i løbet af hele dagen til de forskellige måltider.

Hvad med den lille sult?

Fødevarerne kan også tilfredsstille den lille sult.

Og alle ved jo, at de fleste mennesker får den i løbet af en dag – selv den søde tand kan også tilfredsstilles på en (relativ) sund måde.

Sammen med fødevarerne får du også nogle forslag til, hvilke måltider du kan bruge dem til, og medmindre du er meget kræsen, kan du nemt finde nogle fødevarer, som du kan bruge i din hverdag.

Blandt de fødevarer, der har et højt indhold af magnesium (og som er sunde), er:

Mandler (265mg/100g): Den lækre nød kan du både spise rå, men du kan også tilberede den eller tilsætte den til forskellige salater for at gøre dem lækre og crunchy.

Havregryn (155mg/100g): Ta da’ – morgenmaden er reddet! Og den er sund og rig på magnesium.

Mørk chokolade (121mg/100g): Ja, du læste rigtigt. Mørk chokolade indeholder faktisk 121 mg magnesium pr. 100 gram, så du kan med god samvittighed tage et stykke mørk chokolade, når den lille sult trænger sig på (men husk nu, alting med måde, så nu ikke noget med at spise hele pladen, fordi den indeholder magnesium ;))

Brune ris (119mg/100g): Nu kan du godt give dig i kast med en god omgang koteletter i fad og servere ris til – du bliver fyldt med det gode magnesium.

Bulgur (116mg/100g): Lav dig en lækker salat som tilbehør eller til din madpakke og blev fyldt med gode sager, inkl. magnesium.

Rugbrød (49mg/100g): Er du til en mere traditionel frokost, er rugbrødsmaden også helt ok.

Broccoli (21mg/100g): Igen kan du lave en lækker salat med broccoli i eller også kan du bruge den som tilbehør til diverse retter.

Som den sidste magnesiumholdige madvare eller drikkevare du skal lære om her, er noget af det mest gængse:

Nemlig, vand.

Så tænd for din vandhane og hæld et stort glas vand op nu – så er du allerede i gang med at øge dit magnesium indtag.

Nu kender du nogle af de madvarer, som indeholder høje mængder af magnesium, men er du stadig i tvivl om, om du får dækket dit magnesiumbehov fra maden:

Så er det en ide at lave en kombination mellem mad, der er magnesium i, og et magnesium tilskud.

Og nu kommer du videre til spørgsmålet, som alle gerne vil have svar på:

Hvilken magnesium er bedst?

Det er jo det vigtigste spørgsmål at få svar på, når du skal købe dit magnesium kosttilskud.

Men here’s the deal:

Du finder ikke et klart svar. Desværre.

Hvilken magnesium du skal vælge, afhænger i bund og grund kun af dig, og hvilken magnesium du oplever virker for dig.

Et magnesium tilskud er jo ikke bare noget, som du tager en gang om dagen for sjov skyld – det skal have en effekt.

Du kan dog overveje, hvordan du vil indtage dit magnesium tilskud.

Magnesium kommer nemlig i flere forskellige former og typer, som bl.a. er…

Magnesium piller

Magnesium piller findes faktisk ikke rigtigt mere i dag. Det skyldes, at piller er blevet udfaset og erstattet af kapsler.

Magnesium tabletter

Magnesium tabletter er oftest runde eller ovale og består af magnesium pulver, der er presset sammen til en fast form.

Magnesium olie

Og hvad er magnesium olie? Det er flydende magnesium, som du kan få i en magnesium spray. Denne type magnesium kosttilskud bruger atleter ofte, fordi de kan komme det direkte på de steder på kroppen, hvor de har smerter. Brugen af magnesium spray er især god til dig, der har en (til tider) utilregnelig fordøjelse, fordi din optagelse af magnesium afhænger af, hvordan din fordøjelse fungerer. Samtidig skal du heller ikke tage højde for, hvornår du skal indtage tilskuddet.

Med din viden omkring de forskellige typer og former af magnesium, kan du nu overveje:

’Hvordan tages magnesium?’

De tre slags magnesium indtages på to forskellige måder:

Den første måde er gennem munden (oralt).

Det er magnesium piller og magnesium tabletterne, der indtages sådan, og de indtages i kombination med måltider.

Magnesium olie, der kommer i en spray, sprøjtes på (hele) kroppen og masseres ind.

Og så tænker du:

’Hvordan magnesium optages bedst ?’

Igen er der desværre ikke et klart svar til dig.

Du skal dog huske, at du længere oppe har læst, hvordan din krops fordøjelse kan påvirke, hvor godt du optager magnesium tabletter og piller.

Samtidig er der også nogle personer, der påstår, at magnesium sprayen er den bedste, fordi den optages gennem huden, og derfor kommer hurtigere ud i din krop og hjælper der, hvor den mangler.

Find ud af, hvor der er magnesium i kosten med denne tekst.
Læs om forskellen på magnesium tabletter og magnesium olie.

Magnesium citrat

Når du undersøger markedet for de forskellige magnesium kosttilskud, er findes, støder du sikkert også på magnesium citrat.

Og hvad er magnesium citrat lige helt præcist?

Det er magnesium, der er bundet i citrat, som er citronsyre.

Hvorfor magnesium citrat består af magnesium, der bliver bundet til citrat, skyldes, at det hjælper med at gøre det nemmere for kroppen at optage det.

Hvad er magnesium citrat godt for?

Magnesium citrat er godt for mange ting, ligesom almindelig magnesium.

Og det er der faktisk en simpel grund til.

Du har måske endda gættet den?

Der er nemlig ikke nogen forskel på, hvad magnesium og magnesium citrat udgaverne hjælper for.

De har simpelthen de samme egenskaber, der bl.a. hjælper på fordøjelsen og søvn.

Hvordan magnesium citrat virker er heller ikke anderledes fra det almindelige magnesium – det optages i blodårerne, når det er blevet fordøjet, og sendes derefter rundt i kroppen.

Hvor meget magnesium citrat skal du indtage?

Mængden af magnesium citrat, som du skal indtage, ligger på de samme mængder, som magnesium – 350 mg for mænd og 280 mg for kvinder, og det samme for børn.

Ligesom ved magnesium, kan magnesium citrat også indtages af gravide og kvinder der ammer.

Hey du! Nu er du ved at have ret godt styr på det der magnesium, men skal du ikke lige have det sidste med?

Vil du ikke gerne vide, hvornår det er bedst at tage magnesium fx?

Så læs lige lidt mere:

Hvornår skal man tage magnesium?

Ligesom ved ’Hvilken magnesium er bedst?’, handler det her igen om, at du tager dit magnesium tilskud, når det passer dig.

Er du dog interesseret i at indtage det, så det giver dig mest?

I så fald lyder anbefalingerne på, at du skal tage det om aftenen, inden du skal i seng.

For at vise dig, hvornår du skal tage dine forskellige kosttilskud, er der lavet en lille figur.

Du finder figuren til højre, og på den kan du se, hvornår du skal tage forskellige typer af kosttilskud i løbet ad dagen for at få det størst mulige udbytte af dem.

Hvorfor du skal tage magnesium om aftenen, bygger, ifølge Healthspan, på undersøgelser, der fortæller, at magnesium har en afslappende effekt på kroppen, som gør, at du kommer til at sove bedre om natten.

Og så tænker du sikkert:

’Hvor hurtigt virker magnesium? ’.

Det er nemlig spørgsmålet.

Der findes pt. ikke nogen egentlige svar på, hvornår magnesium virker.

Ligesom med så mange andre ting kan der kun siges, at du skal give det tid.

Du skal især give det tid, hvis du lider af magnesium mangel, fordi din krop skal have tid til at omsætte magnesium tilskuddet og få det ud i kroppen, hvor det først begynder at arbejde på, at få dit magnesiumindhold op på det normale niveau igen.

Magnesium som afføringsmiddel: Virker det? Find svaret i teksten.

Hvad bruger man ellers magnesium til?

Som du har læste ovenfor kan magnesium især bruges til at afhjælpe kroppen og dit velbefindende, men kan det bruges til andet?

Det var nok et lidt ledende spørgsmål, så ja, det kan det.

Inden for skønhedsverdenen kan du fx købe magnesium flager, som du kommer i vandet, når du skal have et fodbad.

Magnesium er, som skrevet, også et mineral i det periodiske system, og det kan kombineres med andre mineraler.

Dvs., at det også indgår som en del af fysikkens og kemiens univers. Det er også et af de mest brugte metaller til at konstruere ting med fx fly, biler og elektronik.

Magnesiums historie

Har du ikke lært nok om magnesium?

Jo, det har du vel egentligt.

Men synes du nu ikke alligevel, at du skal have lidt lav praktisk viden omkring magnesium:

Hvad er magnesium?

Magnesium er et mineral, og det er grundstof nr. 12 i det periodiske system, hvor det har det kemiske tegn Mg.

Det blev opdaget i 1755 af J. Black, og fremstillet første gang i 1808 af den engelske forsker Sir Humphrey Davy, og det er tæt relateret til de to andre mineraler magnetit (magnetjernsten) og mangan, der også er et mineral i det periodiske system.

Hvor findes magnesium?

Udover i vores kroppe finder du magnesium flere steder.

Det er fx en del af vores jordskorpe, og endda det syvende mest forekommende stof i den. Det er også det ottende mest forekommende stof i universet, men det findes ikke rent i naturen.

Og hvorfor er det sådan?

Magnesium findes ikke i ren form, fordi det reagerer med forskellige elementer fx ilt, hvor det bliver omdannet til magnesiumoxid.

Hvorfor hedder det magnesium?

Magnesium har fået sit navn efter Magnesia, som er et distrikt i Thessalien, Grækenland, og endelsen –ium er sat på magnesium, fordi det fortæller, at det er et grundstof.

Spørgsmål: ''for meget magnesium symptomer - hvad er de?" Find ud af det i vores tekst.
Få dit magnesium kosttilskud som magnesium spray
N

Magnesium -> calcium

For at optage calcium i kroppen er det vigtigt at man også har magnesium

N

Magnesium og regulering

er også med til at regulere muskelaktivitet og nervesystemet – alligevel mangler en del magnesium.

N

Sunde knogler

Det er vigtigt at have magnesium i kroppen for at bevare sine sunde knogler.

Læs mere om siden her

Artikler om magnesium

Herunder kan du læser de sider vi bringer på siden omkring magnesium

Overskrift

Sed porttitor lectus nibh. Nulla porttitor accumsan tincidunt. Vestibulum ante ipsum primis. In faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia. Curae donec velit neque porttitor lectus nibh.

Overskrift

Sed porttitor lectus nibh. Nulla porttitor accumsan tincidunt. Vestibulum ante ipsum primis. In faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia. Curae donec velit neque porttitor lectus nibh.

Overskrift

Sed porttitor lectus nibh. Nulla porttitor accumsan tincidunt. Vestibulum ante ipsum primis. In faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia. Curae donec velit neque porttitor lectus nibh.